tisdag 29 september 2009

Heute

Så börjar livet i Freiburg.
Har under dagen försökt att uppleva den söta lilla stadskärnan som idag igen visar sin bästa sida med solsken och folkvimmel, precis som man vill att en pittoresk stad med medeltida anor ska vara. Klättrade upp i högsta tornet på domkyrkan (der Münster) och blickade ut över tätorten tillsammans med Simon, min nyvun
na vän och tillika Freiburg-guide. Därefter införskaffades ett tysk mobilnummer innan jag lämnades vind för våg att själv ge mig ut i staden. Jag irrade runt bäst jag kunde på Simons andra-cykel och insöp atmosfären.

Kvällen innebär middag i kollektivet, där språkinlärningen praktiseras så gott det går. De prat
ar tyska och jag koncentrar mig på att förstå, men svarar tills vidare på engelska, så att bara EN kanal av i hjärnan behöver gå på högvarv. Tanken är att jag ska prata mer tyska, men just nu känns denna lösningen rätt bra.
Efter middag
bjussade jag Simon och Mario på öl innan utgång. Dubbla rundor för oss alla tre gick på ungefär vad en stor stark kostar hemma. Sålunda -ölets förlovade land...och hemma-electronica-DJ'ernas!

Jag kan konstatera att jag är omhuldad. Någon i ett främmande land som hjälper mig att komma till rätta och visar mig vägen både till banken och nattklubben samtidigt som han presenterar mig för nya vänner. Det är vackert på något sätt...


Inga kommentarer: