måndag 22 november 2010

En kompis

Jag skaffade mig förra veckan en kompis. Han heter Pavneet Singh och är en drygt 20-årig indisk sikh från Delhi som var på semester här på Andamanerna med sin familj. Han är väldigt vänlig och trevlig och då jag inte kände till särskilt mycket om sikh-ismen fick han förklara en hel del spännande för mig. Ibland är det skönt att inte ha sin iPhone med Wikipedia ständigt tillgänglig. Istället för att omedelbart söka och finna svaret på sina frågor kan man faktiskt diskutera med en människa av kött och blod. Det var mycket intressant. Spännande att se hängivenheten hos religösa som tar sig andra uttryck än de man är vana vid. Givande att se skillnaderna men framförallt alla de likheter som finns mellan dem som verkligen söker efter Gud med ett intensivt sökande hjärta.

Efter en kvälls religionskunskap med såväl sikh-ismen, hinduism och kristendom på agendan pratade vi om tv-serier, mobiltelefoner och skolgång.
Nu har han, hans familj och deras följe begett sig iväg hemåt, men jag stannar här och hoppas på högintensivt projektarbete. Vidare finns ju alltid nätet, där man kan höras även om man bor långt bort.

Inga kommentarer: