lördag 20 november 2010

Högtid och hårsvall

Idag har vi en ledig dag då det är Eid, en muslimsk högtid. I vanlig ordning tar den indiska befolkningen tillfället i akt och låter hela samhället ha ledigt och fest. Det finns åtminstone 3 stora religioner på Andamanerna; kristna, hinduer och muslimer. Med tanke på att var och en av dessa religioner har en egen almanacka med egna högtidsdagar samt att det finns lokala högtider för varje indisk provins kan det kännas otroligt hur de över huvudtaget får något gjort i det här landet! Men så tar också en hel del ganska lång tid och människor tar god tid på sig.

Vi skulle ta oss till banken och turistinformationen samt eventuellt se ett museum, men samtliga dessa institutioner var stängda. Vår private chaufför Peter som Dr Paluru har ordnat med körde tutande omkring oss i sin lilla van. Istället för museum bestämde jag mig för att det var dags att göra något åt den tjocka vintermössa som mitt hår förvandlats till. Peter ringde runt till olika frisörer men de var stängda också de. Till slut fann han en frisörsalong ”Men's beauti parlour”, som var hinduer och inte brydde sig så mycket om Eid. I stolarna satt män som firade med att få en ansiktsinpackning med blekningsmedel, en snabb klippning eller en regelrätt rakning med rakkniv. Väl i stolen var jag utlämnad åt min frisör som inte kunde engelska men heller inte brydde sig om att fråga hur jag ville ha det. Han ansåg sig nog förstå hur man borde ha håret. Hjärtat slog lite fortare när frisyren mer och mer liknade en pottfrisyr, men den omformades snart till nån sorts standard-herr-frisyr. 50 rupies (8 kr) fattigare var jag ändå tillräckligt tillfredsställd för att inte känna mig lurad.

Därefter gick Elin och jag lös i en öppen tygaffär och införskaffade oss våra första indiska kläder. Skönt med lite svala plagg, även om man känner sig lite utklädd...

Inga kommentarer: