tisdag 6 oktober 2009

Erasmus

Skolan har börjat. Eller ja, veckan för internationella studenter har börjat. Det innebär en massa föreläsningar om hur man ska överleva som utländning i Freiburg.
Det är faktiskt något förvirrande med informationen hur och var man ska göra vad. Men igår lyckades jag, efter en gäspframkallande stadsvandring, att rymma med två andra läkarstudenter, från Slovenien och Slovakien, till vår tyska Erasmus-koordinator för att få våra schemata.
Det visade sig att jag har en liten lucka i mitt schema runt jul. Perfekt för semester? Eller ska jag kanske ta en kurs i Öron-Näsa-Hals?

På denna introduktionsvecka deltar ca 300 människor från hela världen i 18-25-årsåldern. Rätt imponerande när man inser hur mycket folk som har åkt hit för att plugga. Och har jag lärt känna någon av dem ännu? Egentligen inte. Jag inväntar den tyska kirurgiklassen, och nöjer mig tills dess med de trevliga bekanta jag redan skaffat mig. Ikväll blir det utgång på ett ställe som heter Mudom. Vi får se vad det har att bjuda.

Inga kommentarer: