söndag 6 juli 2008

Pubrunda

Efter jobbet igår fick åter junkie-Martin komma fram. Chips och äpplejuice i soffan och tre avsnitt av Prison Break och så fiskpinnar och potatis. (Har liksom inte förstått hur man ska köpa fisk här. Det finns ju en fiskehamn, men de säljer inte fisk på SPAR)

Framåt 23-tiden mådde jag så illa av allt fett och socker och tänkte att; nu Martin får du banne mig ta dig samman! På med vandrarkängorna och ut på stan och traska. Benen bar mig till en av de lokala pubarna, Neptun.
Berlevåg har två pubar. Den ena är Neptun som är en pub/pizzarestaurang i norrlandssnitt med massiva träbänkar och bås och en rustik bardisk, som dessutom har ett litet dansgolv och väggmålningar på Louis Armstrong och Ramones, riktigt mysigt faktiskt. Lite tacky, men mysigt. Man får ta det för vad det är. Den andra puben är hotelpuben the Anchor med en "grop" i rummet där man sitter och ettbiljardbord där gästarbetare från Vardø försöker imponera på rysk-norska kvinnor från Murmansk.

Jag blev snabbt bekant med bartendern Thomas som gärna ville snacka och blajja som i sin tur introducerade mig för lite annat löst folk. Jag tänkte att det är bäst att vara öppen för förslag och snart var jag presenterad för två tjugoåriga killar, deras mammor och mostrar, tre ryska kvinnor i 30-årsålder, en sluddrande man från Kirkenes som tallade på de ryska tjejerna samt en blonderad 20-årig flicka och hennes mamma som när de hörde att jag var den nye svenske läkarstudenten bjöd min mig "på stora bullar när jag ville för 15 kroner". Detta med en svepande gest över dekolletaget. Något väl vulgärt för min smak men vi skrattade gott tillsammans.
Fler flyktiga bekanta presenterade sig och jag blev bjuden på öl. (Tur var väl det för en stor stark kostar 53 NOK). Det visade sig att det var en liten "alla-känner-apan"-situation för plötsligt vissta alla vem jag var.

Man blev liksom välkomnad in i samhället via alkoholen. Tragiskt men sant.

Vidare blev det efterfest hos nån herre som bjöd på cognac och Tom Jones och sedan en efterefterfest hemma hos bartender-Thomas. Framåt sex-tiden rultade jag hemåt i den ljusa sommarnatten (det är ju som bekant alltid samma ljus här uppe; Grådisig sol med stänk av regn)

Min konklusion av allt detta är iallafall att det verkar som att i Berlevåg dricker folk mycket och gärna och man dricker tillsammans över generationer. Det var inget konstigt att 20-åringarna gick hem till en 60-åring tillsammans med sina mostrar på efterfest. Inte heller verkar det vara något konstigt att kusinerna dricker HB i hörnet medan mamma tittar på och dricker sin från Finland insmugglade likör i soffan tvärs över rummet.

So not me - but that's what you get.

Nu är jag iallafall introducerad och har en stående inbjudan på gratis pizza på Neptun. Och oroa er inte. Jag drack inget hembränt.

1 kommentar:

Linn sa...

Haha! Tänka sig att det kunde gå så vilt till i di norska nordbygderna. Spexig blogg du har du, skoj!
Ha det väl.
Kram.